Örömmel értesítünk mindenkit, hogy 2013 szeptemberében az Európai
Demokratikus Iskolák Közösségének (EUDEC) tagjaként Egerben demokratikus
szellemű magántanulói központ alakul. Várjuk azokat a családokat, akik
valamilyen okból úgy döntenek, hogy gyermekük nem vesz részt a
hagyományos iskolai oktatásban, és helyette valamilyen alternatív
oktatási módszert illetve közösséget szeretnének.
A jövő iskolája
Sokan
sok fórumon emlegetik, hogy jelenlegi iskolarendszerünk elavult (nem
csak itt Magyarországon, de a hagyományos iskolák szerte Európában),
kialakulásakor tulajdonképpen az ipari forradalom egyszerű munkaerő
igényét szolgálta ki és alapjaiban azóta sem változott sokat. Célja,
hogy tömegeket lásson el olyan tudásanyaggal, amely által az egyén
alkalmassá válik ellenőrzés mellett egyszerű munkafolyamatok elvégzésére
és a világban való alapvető tájékozódásra.
A probléma
csak annyi, hogy a 19. század óta a világ teljesen átalakult.
Kiszámíthatósága minimális, állandó változásban élünk, ahol tegnap
megszerzett információ mára már elavult, a biztos munkahelyek kora pedig
végleg lejárt. Gyermekeinket az oktatásnak arra kell felkészítenie,
hogy alkalmazkodjanak ezekhez a gyorsan változó körülményekhez és éles
szemmel észrevegyék bennük a lehetőséget. Régi tudásanyagok felidézése
helyett tudniuk kell hogyan szerezzék be a legfrissebb információkat és
tudniuk kell kreatívan újrarendezni azokat. Alkalmasnak kell lenniük az
élethosszig tartó tanulásra, mert valószínűleg életük során számos
alkalommal kell átképezniük magukat. Ezen kívül meg kell tanulniuk
hatékonyan együttműködni a közösség többi tagjával, mert egy jól működő
csoportban az ember lehetőségei megsokszorozódnak. A hatékony
együttműködés elsősorban magasszintű toleranciakészséget jelent, egy jó
közösségben ugyanis a kiemelten tehetséges gyereknek ugyanúgy helye és
feladata van, mint annak, aki valamilyen segítségre szorul.
Hogyan
elégedhet meg az iskola ilyen körülmények között azzal, hogy egységes
tantervvel, harminc körüli osztálylétszámokkal, versenyre és
hierarchiára alapozott módszerekkel óriási fölösleges adathalmazt
erőszakoljon a gyerekekre egyéni adottságaik minimális
figyelembevételével?
Azt gondoljuk (és velünk együtt
világszerte sok szakember is), hogy a jövő iskolájának sokkal
szabadabbnak és demokratikusabbnak kell lennie, mint a jelenleginek. A
gyerekeket elsősorban gondolkodni kell megtanítani, nem arra, hogy miről
mit gondoljanak. Az alapfokú oktatásnak tulajdonképpen csak néhány
dologra kellene koncentrálnia, de arra nagyon: kiváló szövegértési
készségek, alapvető logikai és matematikai ismeretek, nyelvtudás,
számítógépes ismeretek, a legfontosabb pedig az alapos önismeret
egészséges önbizalommal.
Mi az a demokratikus iskola?
A
világ számos országában (USA, Nyugat-Európa, Izrael, Dél-Afrika stb.)
évtizedek óta működnek intézmények, amelyek magukat demokratikus vagy
szabad iskoláknak nevezik. Kevés ország meri ezeket az iskolákat az
akkreditált oktatási rendszer körébe emelni, általában félhivatalosan, a
közösség fenntartó erejével működnek. Tanulóik vizsgázni kényszerülnek,
ha iskolát váltani vagy továbbtanulni szándékoznak, működésük tehát a
magántanulói státusszal mutat közeli rokonságot, de a név ellenére a
diákok valódi, működő közösségekben nevelkednek.
Azok a
szülők, akik gyermekeik iskoláztatására ezt a rögös utat választják
hisznek abban, hogy a gyermek természetes kíváncsisága a kulcs a valódi
tanulási motivációhoz és a sikerhez, ami nem az ötös érdemjegy
megszerzését tűzi ki célul, hanem a világ megismerését. Meg vannak
győződve arról, hogy a gyerekeknek időt és teret kell biztosítani arra,
hogy önmagukat megismerjék és a világot (talán másféle konklúziókkal,
mint szüleik generációja) újra felfedezzék, ugyanis csak ez a fajta
tanulás tud elegendő döntéshelyzetet és személyes felelősséget
produkálni, ahol az újításoknak helye lehet.
A
demokratikus iskolák közösségének tagjai egyenrangúak, szabályaikat,
amelyek szerint mindennapjaikat élik maguk hozzák, és ezeket a közösség
tagjain szigorúan számonkérik. Kiváltságosok nincsenek, a tantestület
tagjaira ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a gyerekekre. A
szabályok azonban állandóan változnak, a közösség a változó valósághoz
alakítja őket a rendszeres demokratikus gyűléseken. A gyerekek
megtanulják, hogy a szabályok nem azért vannak, hogy vakon
engedelmeskedjünk anélkül, hogy tudnánk mi az értelme. Szabályok azért
vannak, hogy megkönnyítsék a csoport együttélését, és mivel értünk
vannak, jogunkban áll ezeket állandóan felülvizsgálni és megváltoztatni.
A
demokratikus közösségben tanuló fiatalok megszokják, hogy képviseljék
saját érdekeiket, folyamatosan véleményt formáljanak, és ezeket
érthető módon a közösség tudomására hozzák. Alapvető tapasztalatuk, hogy
a világot meg lehet változtatni, és ez csak rajtunk múlik. Másokra
mutogatás helyett személyes felelősséggel tartozunk mindenért, ami
körülöttünk történik.
Az egri magántanuló központ
A
magántanulói központunk Egerben egy alulról jövő kezdeményezés. A
kitűzött céljaink eléréséhez szükséges infrastrukturális feltételeket
megteremtettük, egy lakásban a gyerekek együtt lehetnek az iskola
személyzetének közreműködésével, akik fő feladatuknak tekintik egy
ingergazdag környezet megteremtését, felkínálva a tanulás számos
lehetőségét, a gyerekeket mindenben támogatva.
Ízelítő a mindennapokból:
- A gyerekek vegyes korcsoportokban tanulnak (az óvoda és iskola természetesen különválasztva), csoportonként két pedagógussal
- Projekt módszerrel dolgozunk, ahol a különböző korú gyerekeknek lehetőségük van érdeklődésüknek megfelelő feladatokat végezni, valamint workshopokat, terepmunkákat, kirándulásokat szervezünk, meghívjuk a városi közösség különböző tagjait a gyerekek érdeklődésének megfelelően
- A tevékenységek nem kötelezőek, a gyermek (illetve jogilag a szülő) maga felel a tanulási előmeneteléért. A korosztálynak megfelelő ismereteket (NAT) beépítjük a programokba, viszont csak lehetőségként, számonkérni nem fogjuk
- A tanulóknak egy magántanulók számára kifejlesztett számítógépes program áll rendelkezésére, amelyben gyakorlatias kérdések és problémák formájában feldolgoztuk a NAT-nak megfelelő anyagot (ennek segítségével földrajzi helytől függetlenül lehetőség van a használatára, a diákok közötti kommunikációra, mentori segítség vagy tanórák igénylésére)
- Nagy hangsúlyt fektetünk a környezettudatos életmódra nevelésre
- A szülők aktív részesei az iskola életének, ha kedvük van hozzá, különböző foglalkozások megtartására is vállalkozhatnak
- Az iskolában folyamatosan jelen vannak angol nyelven kommunikáló felnőttek: anyanyelvi tanárok, önkéntesek, stb.
A
magántanuló központ szolgáltatásainak igénybevételéhez szükségünk van a
szülők hozzájárulására. Számos önkéntessel dolgozunk, tehát a
hozzájárulás az épület fenntartásán túl főleg az étkezéshez és a
programok lebonyolításához szükséges. A költségek egy részét pályázati
pénzekből és adományokból fogjuk finanszírozni.
A magántanulói jogviszony
A magántanulói jogviszony létrehozására két lehetőséget ajánlunk:
1.
Magántanulói jogviszony bármelyik magyarországi oktatási intézménnyel.
Itt a magántanulói státuszt az iskola igazgatójának kell jóváhagynia,
amelynek zökkenőmentes lebonyolítása iskola és gyerekfüggő. Előnye, hogy
a jogviszony nem tandíjköteles. Hátránya, hogy bár a magántanulókkal az
iskola nem kap normatívát, félévente le kell őket vizsgáztatnia, amire a
diák osztályzatot kap.
2. A Clonclara School. A
gyerekek tanulói jogviszonyt létesítenek ezzel az Egyesült Államokbeli
iskolával, amely ernyőintézményként a világ számos országában élő,
otthontanuló fiatalokat tartja számon diákjaiként. (egy hasonló
intézmény magyarországi létrehozása folyamatban van) A tandíj egy havi
15 ezer forintnak megfelelő összeg, amelyet egyszerre kell befizetni a
tanév elején. Ezért a pénzért a diák igénybe veheti egy mentor
segítségét a tanulás megszervezéséhez. Az iskola lehetőséget ad vizsgák
letételére is, amellyel a tanuló bármilyen intézményben továbbtanulhat.
Előnye, hogy a gyerek nem kényszerül rendszeresen vizsgákon számot adni a
tudásáról. Hátránya, hogy a családnak finanszíroznia kell a tandíjat, a
bizonyítványt pedig honosíttatni kell.
A
tanulói jogviszony létrehozása a szülők felelőssége, központunk azonban
tanácsadással illetve szükség esetén jogi képviselettel támogatja a
hozzánk beiratkozó családokat.
Hogyan tovább?
Az
érdeklődő szülőknek a következő anyagot ajánljuk megtekintésre a
demokratikus iskolák szellemiségéről és módszereiről általában:
A. S. Neill: Summerhill - A pedagógia csendes forradalma, Kétezeregy Kiadó, Piliscsaba, 2004
Azokat,
akik a fenti anyagok elolvasása és megtekintése után úgy érzik, hogy
gyeremekük számára magántanulói központunk a legmegfelelőbb hely,
szívesen várjuk egy kötetlen beszélgetésre.
Kérem, regisztráljanak előtte következő e-mail címen a szervezés gördülékenyebb lebonyolítása érdekében: egrikavalkad@gmail.com
Üdvözlettel:
Kavalkád Egyesület, Eger
az Egymásért Egyesület ajánlásával
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése