2013. február 19., kedd

Hogyan nézne ki az az iskola, amit a diákok maguk terveznek?


Egy amerikai kisvárosban (Great Barrington, MA) egy önálló tanulásszervezési projekttel kísérletezik az egyik középiskola. Egy csoport diák alapította meg az “iskola az iskolában” közösséget, akik a projekt keretében azt tanulják, ami valóban érdekli öket.

Néhány fontos gondolat a filmből:

“Elképesztő, hogy az oktatási rendszerbe, amely a fiatalokért van, nekik próbál segíteni, a fiataloknak nincsen beleszólása.”

“Ha a gyerekek maguk tervezhetnék az iskolájukat, az a következőképp nézne ki: nincsenek dolgozatok, nincsenek jegyek, nincsenek kötelező órák, sőt, az eltöltött idő nagy részében tanárok sincsenek jelen.”

A programot maguk a diákok tervezték Független Projekt néven. A program három részből áll:
1. Hétfőn minden diák egy kérdéssel jön az egyik fő tantárgyhoz kapcsolódóan. A kérdésnek az a lényege, hogy tényleg tudni akarják a választ. A hét folyamán kutatnak, pénteken pedig prezentálják a csoportnak, amit találtak. Ez az iskolaidő felét veszi igénybe. Olyan projekteket választottak például, mint a megmagyarázhatatlan jelenségek, a Bűn és bűnhődés című regény, egy helyi zenei kezdeményezés bemutatása, az AIDS problémája Dél-Afrikában, fizikai törvények tanulmányozása a modellkészítés során, stb.
2. Az iskolaidő második fele személyes projektekkel telik, amelyek hossza kiterjed az egész félévre. Ilyenek a hangszeres zenetanulás, regényírás, oktatással illetve környezetvédelemmel kapcsolatos kutatások, stb. Projekt bármi lehet, amely során megvalósul valamiféle tanulás, illetve készségfejlesztés.
3. Csoportos projektekben is részt vesznek a diákok, ahol a csoportban való együttműködést is gyakorolják, amely a projekt talán legnehezebb része. Elsajátítják a hatékony kommunikációs stratégiákat, megtanulják hogyan érdemes konstruktív kritikát, támogatást, dicséret adni, lelkesíteni, stb.

Tanárok:
“Megéri kockázatot vállalni és megengedni a fiataloknak, hogy szabadon és függetlenül gondolkodjanak, mert ez egyszerűen nem végződhet kudarccal. A kérdések hatására nekünk, tanároknak is rengeteget kellett gondolkodnunk, és számos téren fel kellett frissítenünk a tudásunkat.”

“A fiatal elme elképesztően működik: csapong, hihetetlenül kreatív és mentes mindenfajta félelemtől. A program tehát nagyon jól illik a kamaszok gondolkodásmódjához, ami nem véletlen, hiszen kamaszok tervezték.”

“Minél több lehetőség van az iskolában, annál több diákot tudunk motiválni és olyan állampolgárrá nevelni, amilyenekké szeretnénk.“

“A projektben a gyerekeknek lehetősége van azt csinálni, ami mindenkit motivál a tanulásban: követhetik saját érdeklődésüket.”


Diákok:
“A projekt alatt az elmúlt néhány hétben többször maradtam fenn éjszaka és többet tanultam, mint az elmúlt három évben összesen.”

“Minden gyereket érdekel valami, mindenki akar tanulni valamit. Azok is, akik alig járnak be az órákra. Ez lehetőséget és teret biztosít nekik arra, hogy azt tanulhassák, ami valóban érdekli őket.”

“A világban, ahová hamarosan felnőttként belépünk, tényleg egyedül leszünk. Nem támaszkodhatunk az idősebb generáció által megszerzett tapasztalatokra. Nekünk kell tudnunk, mit kell tennünk, felelősek leszünk a következő generációért.”

“Azt szeretnénk, ha akár csak egy iskola is, aki látta ezt a videót, ennek hatására elindítaná a saját Független Projektjét. Ez a világot jelentené nekünk. Akkor egyre több diáknak lehetne beleszólása abba, hogyan alakítsuk át az oktatást a 21. század igényei szerint.”

What if students designed their own schools?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése